Köpvillkor
Krulliga Hästen ingår inte avtal med minderåriga utan målsmans godkännande. Nedan följer övriga köp- och leveransvillkor som Krulliga Hästen tillämpar:
Leveranser
Utöver upphämtning av leveranser här hos oss, eller på Reko-ring Växjö, så skickar vi varor med Postnord. Dessa varor skickar vi normalt sett på onsdagar. Om någon vara är tillfälligt slut i lager, dvs att vi behöver någon dag till på oss för tillverkning så meddelar vi dig detta.
Vi reserverar oss för faktafel och för eventuell slutförsäljning. När vi skickar din order från vårt lager kommer du att få ett mail som talar om att din order är skickad.
Returer
Krulliga Hästen erbjuder totalt 30 dagars fri returrätt, du som köpare står för frakten. Detta delas upp i 14 dagars ångerrätt, samt ytterligare 16 dagar med förlängt öppet köp.
Under de första 14 dagarnas ångerrätt - från det att du mottagit din vara - har du som konsument rätt att returnera din vara enligt de villkor som finns i Distansavtalslagen – DAL. För den fullständiga lagen, se Sveriges Riksdags hemsida.
Om du som kund har hanterat varan i större omfattning än nödvändigt för att fastställa egenskaper och/eller funktion har Krulliga Hästen rätt att ta ut en ersättning för varans värdeminskning. Vi vill uppmana till försiktighet vid hantering av vara som eventuellt ska returneras. Returneras varan i gott skick efter vad som får anses vara normal hantering för att fastställa egenskaper och/eller funktion, kommer självklart den fulla kostnaden för varan att återbetalas till kund. Vi rekommenderar att samma försiktighet används med produktens förpackning då denna kan ha en påverkan på produktens värde. Om förpackningen har skadats mer än vad som krävs för att öppnas kan en ersättning för värdeminskning komma att tas ut, detta beslutas i varje enskilt fall (med förpackning menas INTE det yttre emballage som din order levereras i).
Ångerrätten gäller inte vid:
• Köp av vara som har specialanpassats enligt kundens önskemål eller på annat sätt fått en personlig prägel
• Varor som har levererats förseglad och/eller plomberad och denna försegling/plombering har brutits av kund.
Under Krulliga Hästens förlängda öppet köp, d.v.s. mellan 15-30 dagar, gäller samma villkor som för dag 1-14 med följande undantag:
• Krulliga Hästen applicerar INTE en värdeminskningsersättning. D.v.s. anser Krulliga Hästen att varan är använd bortom ramarna för att fastställa egenskaper och/eller funktion kommer returen EJ att accepteras.
• Gäller ej livsmedel oavsett förpackning/plombering.
Förpacka din retur väl och det går självklart bra att använda samma emballage som produkten var förpackad i, det vill säga påsen eller kartongen vi skickade din vara i.
Vill du returnera en vara är vi tacksamma om du kontakta oss i förväg.
Återbetalning av mottagen och godkänd retur sker inom 14 dagar.
Byten
Om du vill byta en eller flera varor skickar meddelar du oss så försöker vi lösa det på bästa sätt.
Återköp
Har du valt valt betalsätt faktura bör du rapportera retur till Klarna i deras app eller till deras kundservice. Då kommer din faktura att pausas tills vi har hanterat din retur. Därefter krediteras den om du returnerade hela ordern. Returnerade du delar av ordern skickas en ny och uppdaterad faktura ut istället.
Har du betalat med presentkort kommer ett nytt presentkort skapas till dig med motsvarande värde.
Om du angett rabattkod i samband med ditt köp och sedan vill returnera din order går det givetvis bra. Har du samtidigt valt återköp räknas rabattkodsbeloppet av på returen. Rabattkoden skickas inte ut på nytt utan förblir förbrukad.
Retur av kampanjvara
Vid retur av minst en vara vid flerköps-kampanjer (till exempel 3-för-2) gäller följande:
• Om du returnerar den vara/de varor som du fått på köpet sker ingen återbetalning av pengar.
• Om du returnerar en eller flera av de varor du betalt för sker återbetalning så att du betalar för de produkter du väljer att behålla.
Om du har köpt en vara som berättigar dig till en gåva eller rabatt på annan vara, så måste sagd gåva/rabatterad vara returneras tillsammans med varan som berättigade dig gåvan eller rabatten. Om detta inte följs, så kommer värdet på gåvan eller rabatten att dras av från den återbetalda summan.
Vid byte kan gåva eller rabatt ej tillgodoräknas annan vara, gåva eller lämnad rabatt kan ej heller överföras till annan order.
Betalning
När du handlar hos Krulliga Hästen.se inom Sverige kan du välja mellan:
• Swish (direkt till vårt bankkonto)
• Direktbetalning (Klarna via Swedbank, Handelsbanken, Nordea, SEB)
• Delbetalning (Klarna)
• Faktura (Klarna)
• Kortbetalning (Visa, MasterCard, American Express),
Väljer du KORTBETALNING så kan du känna dig trygg i att vi använder kryptering så du inte riskerar att dina kortuppgifter hamnar i orätta händer. Vi genomför korttransaktionen i samarbete med Stripe, en av världens ledande betalväxlar.
Vid frågor kring Klarnas betalalternativ, ta kontakt med deras kundservice tel 08-120 120 10.
Rabattkoder gäller ej vid köp av presentkort.
Leveranssätt
Vi erbjuder tre olika leveransalternativ:
1. Skickas med Posten (se mer info längre ner)
2. Upphämtning i vårt Gårdsbutik (kostnadsfritt)
3. Utlämning på Reko-Ring Växjö (kostnadsfritt)
Vi har samarbete med Posten vid leveranser och använder följande leveranstjänster
Postnord Varubrev. Godset skickas med Postnord och du normalt det i din brevlåda. I vissa fall får du hämta det hos Postnords utlämningscenter
Postnord Mypack Collect. Godset skickas med Postnord och du aviseras i första hand genom e-post, i andra hand genom en avi i din brevlåda. Du hämtar din sändning på Postnords utlämningscenter.
Transportansvar
Vi tar ansvar för varor som skadas under leverans till dig. Det är viktigt att du direkt tar en bild på det skadade godset när du mottagit paketet och reklamerar det direkt till postombudet. Du kan även kontakta oss så hjälper vi dig att få ersättning för den skadade varan.
Vi tar även ansvar för varor som kommer bort när vi levererat dem från vårt lager till dig eller fram till ditt postombud. Har du inte mottagit ditt paket inom rimlig tid, kontakta oss så hjälper vi dig vidare.
När du returnerar en vara till oss så är det du som kund som ansvarar för godset. Det är mycket viktigt att du packar ner varan noga så att inte varan eller originalförpackningen skadas. Använd aldrig originalförpackningen som yttre emballage för då skadas den. Vid skadad originalförpackning (som uppkommit av orimlig hantering, skada som uppkom vid öppning av förpackning är självklart godtagbart) kommer vi att begära en värdeminskningsersättning av dig som kund.
Outlösta paket
För varor som du som kund inte hämtar ut debiterar vi en kostnad för frakt, returfrakt och hantering på totalt 300 kr.
Reklamationer
Om du vill reklamera en vara så kontakta alltid oss på info@krulligahasten.se.
När du kontaktar oss vill vi att du uppger ditt ordernummer. Du kommer då att få en returfraktsedel. Har du möjlighet att ta ett kort på produkten så kan detta skynda på hanteringen.
Du har enligt svensk lag möjlighet att reklamera en vara i upp till 3 år efter köpet. Reklamationsrätten gäller fel som kan härledas till produktionen av varan och gäller alltså inte normalt slitage eller åldrande av produkt. En reklamation skall göras så snart som möjligt efter att felet upptäckts. Efter att vi mottagit den returnerade varan kommer vi att behandla ärendet inom 30 dagar.
Vid eventuell tvist följer vi alltid Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Du kan även välja att börja på EU:s gemensamma tvistlösningssida, den hittar du här: http://ec.europa.eu/odr.
Priser, produkter och erbjudanden
Produktbilderna på hemsidan kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering.
Krulliga Hästen reserverar sig för eventuella fel i produkt- och prisinformation eller i övrigt på hemsidan. Vid eventuella felaktigheter förbehåller sig Krulliga Hästen rätten att korrigera detta i efterhand. Vi reserverar oss för felpriser, fel i kampanjkoder, prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga ordrar.
Force Majeure
Vi anser oss befriade från att fullgöra våra förpliktelser i detta avtal om detta beror på ändrad lagstiftning, myndighets åtgärd, konflikt på arbetsmarknaden, brand, översvämning, krig, terrorism, sabotage, olyckshändelser av större omfattning eller liknande händelser.
Personuppgifts- och anti-SPAM policy
Säkerhet
Försök till bedrägeri med t ex falska eller stulna kortuppgifter polisanmäls. Vi loggar IP adresser i samband med att betalning genomförs för att kunna använda dessa vid en eventuell polisanmälan.